Forum › Forums › Tips voor onderwijs op afstand › Links naar gratis lesmateriaal
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 maanden, 3 weken geleden door
lboels.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2020 om 19:56 #35
admin
SleutelbeheerderNu de regering heeft aangekondigd dat de scholen tot 6 april gesloten blijven, zullen veel docenten hun leerlingen opdrachten willen geven om met online lesmateriaal te werken.
Wij hebben lesmateriaal dat gratis beschikbaar is via websites en YouTube op een rijtje gezet.Hofstede: examentraining wiskunde A, havo en vwo
24Math: Wiskunde B, bovenbouw
Duidelijk wiskunde: Wiskunde video’s voor onderbouw vmbo-t, havo en vwo
Marcel Eggen: vwo onder- en bovenbouw
Math4All: havo en vwo lesmateriaal
Math with Menno: havo en vwo bovenbouw A en B, deel onderbouw
Meneer de Wijse: vmbo, klas 1 en 2
Rekentube: over examen vmbo gl/tl
Wageningse methode: complete methode voor havo en vwo onder- en bovenbouw
Wiskundeacademie: havo en vwo onder- en bovenbouw
Wiskunde D Online: wiskunde D, maar ook veel statistiek, bovenbouw
Wiskundelokaal: Oefenen en formatief toetsen
Wiskundefilmpjes: Gericht op Getal & Ruimte, onder- en bovenbouw
Wiskunjeleren: havo A en B bovenbouwEn verder:
WisFaq: digitale vraagbaak voor wiskunde
Kahn academy: veel materiaal
VO-Content: voor examenklassen, als je school hierbij is aangesloten
Studyflow: biedt gratis materiaal als hulp aan docenten en leerlingen
Hoe het anders kan: Een leuk boekje met andere meetkunde-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden, 3 weken geleden door
admin.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door
admin.
15 maart 2020 om 22:09 #50hwijse8174
BijdragerBeste wiskunde docenten,
Ik werk al voor het 3e jaar met zelfgemaakte filmpjes op het VMBO-TL klas 1 en 2. De filmpjes van de ‘wiskundeacademie’ vonden mijn leerlingen soms nog te moeilijk en daarom heb ik ze zelf gemaakt.
Feitelijk kunnen de leerlingen helemaal zelfstandig digitaal bijna alle hoofdstukken doorlopen. Ik heb eventueel ook digitale studiewijzers erbij mocht je deze willen hebben.
Het is gebaseerd op het boek getal en ruimte (gt/h) 10editie, maar ze kunnen uiteraard ook voor andere boeken worden gebruikt.
Het YouTube kanaal heet ‘meneer de Wijse’ het is gewoon vrij toegankelijk voor iedereen. Voorbeeld ve link “2MH8 3.Vergrotingsfactor”. Elke link begint met 1M of 2M (1 of 2 Mavo) gevolgd door H=Hoofdstuknr. Filmnr.
Succes voor de komende weken!
Groet Hans de Wijse15 maart 2020 om 22:31 #51hwijse8174
BijdragerBeste wiskunde docenten,
Even ter aanvulling:
De studiewijzers bevatten dus ook alle linkjes naar de filmpjes die de leerlingen eerst moeten bekijken voordat ze de bijbehorende opgaven gaan maken.Groet Hans de Wijse
16 maart 2020 om 07:33 #52gerardk
BijdragerDe DWO (Digitale Wiskunde Omgeving) van Numworx biedt ook gratis materiaal
16 maart 2020 om 08:48 #54admin
SleutelbeheerderBedankt, Hans, je kanaal is toegevoegd aan de links.
18 maart 2020 om 15:51 #82lboels
BijdragerIk mis de site http://www.henkreuling.nl in het bovenstaande lijstje. Deze site heeft veel oefeningen die zelf corrigerend zijn zonder dat het antwoord direct wordt gegeven. Ik vind dat erg goede oefeningen. Recent heb ik bijvoorbeeld de toenamediagrammen ontdekt. Echt prachtig materiaal.
30 maart 2020 om 19:21 #99lboels
BijdragerSinds kort heb ik ook een youtube kanaal aangemaakt. De filmpjes die ik maak zijn low-tech. Het doel van deze filmpjes is:
– een voorbeeld te geven van hoe je bij een examenopgave kunt denken
– niet alleen uitleggen hoe je een opgave aanpakt maar leerlingen waar mogelijk zelf laten nadenken over waarom het zo moet
– inzicht te geven in hoe examenopgaven samenhangen
– af en toe verwijzen naar extra oefeningen
– af en toe instructie geven om de video te pauzeren om eerst zelf na te denken over een vraag
– op dezelfde manier maken als leerlingen zelf ook hun examen zouden kunnen maken.
De achterliggende gedachte is dat ik zie dat veel van mijn leerlingen al gebruik maken van het prima materiaal dat er is op internet maar dat het ook regelmatig leidt tot pseudoleren. Oftewel: de uitleg kunnen volgen, zelfs begrijpen en het vervolgens zelf niet in een vergelijkbare of net iets andere opgave toepassen.Hoewel het voor mijn eigen leerlingen bedoeld was, heb ik het nu ook open gezet voor iedereen. Tips en tops zijn van harte welkom (L.Boels@chrlyceumdelft.nl)
De link naar de eerste video: https://youtu.be/B3LfD1lnsmE en dan vind je de rest daar vast ook wel.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden geleden door
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.