Forum Forums Tips voor onderwijs op afstand Zelf filmpje maken

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    lboels
    Bijdrager

Beste collega’s,
    Ik ben op zoek naar een app waarin ik handgeschreven uitwerkingen kan maken (met tekeningen e.d.) terwijl ik tegelijkertijd uitleg geef. Ik heb een i-pad (en een Windows 10-laptop zonder aanraakscherm dus daar heb ik niets aan, denk ik) en een Android telefoon. Weet iemand een geschikt programma dat dus wat ik opschrijf als een filmpje kan opnemen tegelijk met mijn stem? Hoeft géén handschriftherkenning te hebben.

Ik vind de uitlegfilmpjes op you tube fantastisch materiaal maar mijn ervaring is wel dat deze vaak gaan over het hoe of wat je moet doen en minder vaak over waarom en wanneer. Dat voeg ik vaak wel aan mijn eigen uitleg toe dus die wil ik ter aanvulling op al dat mooie materiaal toevoegen.

Groet, Lonneke

lboels
    Bijdrager

Inmiddels ben ik alweer iets verder met mijn zoektocht. De apps Educrations Whiteboard en ShowMe uit de appstore lijken te doen wat ik zoek. Belangrijkste nadeel nog: de kosten. Ruwweg 10 euro per maand. Dat lijkt niet veel maar ik weet nog niet of ik dat kan declareren. Er is wel een gratis variant maar dan mag je of maar vijf lessen maken of kun je het niet extern delen. Ik heb ook andere apps uitgeprobeerd maar veel hebben geen geluid. Bij educrations lukte het me niet om geluid terug te luisteren in de cloud (wel in de app zelf).

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door lboels.

Optie wellicht om in een programma als Prowise Presenter of Geo en Zo te werken en dan met een screencastify achtige tool je scherm op te nemen terwijl je er bij inspreekt. Meeste opname programma’s zijn gratis tot 5 min.

Oh en Explain Everything werk daarvoor ook fijn.

ESmallegange
    Bijdrager

En als je je handen en het papier waar je op schrijft met de camera van je laptop zou opnemen, en het geluid met je microfoon? Dat is wel heel erg lowtech, maar (dus) ook wat laagdrempeliger uit te voeren?
    Je krijgt een wat amateuristischer filmpje, maar in gevallen waar dat niet erg is…

HesterVogels
    Bijdrager

Hoe schrijf je op je iPad? Heb je een pennetje? De meesten die dit doen gebruiken tekentablets van Wacom. Dan kun je vervolgens inderdaad in Prowise schrijven bijvoorbeeld. En je scherm en geluid opnemen kan met vele gratis programma’s zoals Screencast-o-matic, maar zit soms ook al standaard op laptops en iPads.

Laagdrempeliger is inderdaad om gewoon op papier te schrijven en dat te filmen. Ebrina, dat lijkt me wel lastig filmen met de webcam van een laptop. Handiger is dan een telefoonstandaard of een zelf gebouwde constructie waarmee je een telefoon boven je hand laat zweven. Bijv. een houten latje op een verhoging leggen en daar je telefoon op leggen, met de camera net over de rand heen.

lboels
    Bijdrager

Dank voor alle tips. Heb nu het een en ander uitgeprobeerd. Met de webcam kreeg ik het schrift in spiegelschrift dus dat werkte niet optimaal. Heb nu een opstelling met mijn telefoon en papier gedaan. Op school hebben we ook van een collega uitleg gekregen over screencast-o-matic : https://screencast-o-matic.com/screen-recorder . Werkt prima als je met een powerpoint wilt werken en daar uitleg bij wilt geven of iets anders op je beeldscherm wilt laten zien.

lboels
    Bijdrager

Ik heb nog geen pennetje maar zonodig schaf ik dat wel aan. Dank voor de tip.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.